Legendy i mity indian Shuar - cz. 1










Most prowadzący do wiosek indian Shuar, na szczycie bożek Arutam.





   Największą grupą Indian w naszej społeczności parafialnej stanowią Shuarowie. To dla nich docieramy w najdalsze zakątki amazońskiej selwy na pograniczu Ekwadoru z Peru. Nie zawsze jednak Dobra Nowina dociera z całą swoją mocą, a to ze względu na starodawne wierzenia Indian i jeszcze jeden istotny czynnika wzmacniający ich wierzenia o którym będzie mowa poniżej.


Zatem po kolei: trochę ich teologii, kosmologii i wierze. 

   Shuarowie zastanawiając się nad przyrodą doszli do wniosku, że przyroda nie ma swojej przyczyny sama w sobie, ale ma swój początek w Istocie Bardzo Potężnej zwanej Arutam (bóg). Przyroda jest jedynie materializacją tego co zawsze istniało w bogu w postaci duchowej i wzniosłej. Jedynie w bogu natura może znaleźć pełnię swojego istnienia, a rzeczy na ziemi są jedynie obrazem (wakan, alma) rzeczy niebieskich. Na ziemi zatem cieszymy się ich ucieleśnieniem.

   Kiedy Shuar (indianin) wierzy w coś, upewnia się w wierze za pomocą.... narkotyków (sic!) (najczęściej stosowane środki odurzające to tytoń, brugmansia i ayahuasca). Podczas upojenia narkotykiem wizualizacja wzmacnia i potwierdza wierzenie. W takim wierzeniu spowodowanym przez środki narkotyczne Indianie wchodzą w relacje z bogiem (Arutam) we wszystkich jego przejawach.

   W swojej teodycei wyznają, że bóg stworzył wszystko dobre, lecz przez grzech natura doznała uszczerbku. Arutam jest panem, stworzycielem wszelkiego stworzenia, a będąc oddalonym od niego (choćby człowiek grzeszny) zatraca się i marnieje. Skoro bóg jest jedynym właścicielem wszelkiego życia, zatem powinien być szanowany przez człowieka. Chociaż człowiek zasługuje na karę od boga z powodu swoich grzechów to bóg Arutam jest zawsze miłosierny i udziela koniecznych środków do zbawienia.

   Skoro Indianie Shuar wierzą, że duch życia zamieszkuje w głowie istot stworzonych, dlatego powstrzymują się od spożywania głów zwierząt. Kto tego nie przestrzega, zasługuje na śmierć. Jedynie posłany (waimaku) przez boga, może dokonać ścięcia głowy wymierzając sprawiedliwość (dotyczy to z pewnością też ludzi, nie tylko niebezpiecznych zwierząt).

   Takie to pierwsze, najogólniejsze przesłanie zawiera ich tradycja i religia. O sprawach obyczajowych, moralności, stosunkach społecznych będzie mowa w następnym artykule.



Pozdrawiam serdecznie


o. Emil



PS. Wierzenia i mity Shuarów będące mieszaniną różnych wierzeń starodawnych posiadających elementy panteistyczne, platońskie i chrześcijańskie opracowałem na podstawie: "Mitos Shuar" t. I, Union Latina, Quito Ecuador 2009.




















WYBIERZ JĘZYK STRONY

Służyć Chrystusowi to wolność.

Św. Jan Paweł II


WOLONTARIAT MISYJNY

POLUB NAS NA FACEBOOK'U

Najchętniej czytane

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

ZATANKUJ