Legendy i mity indian Shuar - cz. 1










Most prowadzący do wiosek indian Shuar, na szczycie bożek Arutam.





   Największą grupą Indian w naszej społeczności parafialnej stanowią Shuarowie. To dla nich docieramy w najdalsze zakątki amazońskiej selwy na pograniczu Ekwadoru z Peru. Nie zawsze jednak Dobra Nowina dociera z całą swoją mocą, a to ze względu na starodawne wierzenia Indian i jeszcze jeden istotny czynnika wzmacniający ich wierzenia o którym będzie mowa poniżej.


Zatem po kolei: trochę ich teologii, kosmologii i wierze. 

   Shuarowie zastanawiając się nad przyrodą doszli do wniosku, że przyroda nie ma swojej przyczyny sama w sobie, ale ma swój początek w Istocie Bardzo Potężnej zwanej Arutam (bóg). Przyroda jest jedynie materializacją tego co zawsze istniało w bogu w postaci duchowej i wzniosłej. Jedynie w bogu natura może znaleźć pełnię swojego istnienia, a rzeczy na ziemi są jedynie obrazem (wakan, alma) rzeczy niebieskich. Na ziemi zatem cieszymy się ich ucieleśnieniem.

   Kiedy Shuar (indianin) wierzy w coś, upewnia się w wierze za pomocą.... narkotyków (sic!) (najczęściej stosowane środki odurzające to tytoń, brugmansia i ayahuasca). Podczas upojenia narkotykiem wizualizacja wzmacnia i potwierdza wierzenie. W takim wierzeniu spowodowanym przez środki narkotyczne Indianie wchodzą w relacje z bogiem (Arutam) we wszystkich jego przejawach.

   W swojej teodycei wyznają, że bóg stworzył wszystko dobre, lecz przez grzech natura doznała uszczerbku. Arutam jest panem, stworzycielem wszelkiego stworzenia, a będąc oddalonym od niego (choćby człowiek grzeszny) zatraca się i marnieje. Skoro bóg jest jedynym właścicielem wszelkiego życia, zatem powinien być szanowany przez człowieka. Chociaż człowiek zasługuje na karę od boga z powodu swoich grzechów to bóg Arutam jest zawsze miłosierny i udziela koniecznych środków do zbawienia.

   Skoro Indianie Shuar wierzą, że duch życia zamieszkuje w głowie istot stworzonych, dlatego powstrzymują się od spożywania głów zwierząt. Kto tego nie przestrzega, zasługuje na śmierć. Jedynie posłany (waimaku) przez boga, może dokonać ścięcia głowy wymierzając sprawiedliwość (dotyczy to z pewnością też ludzi, nie tylko niebezpiecznych zwierząt).

   Takie to pierwsze, najogólniejsze przesłanie zawiera ich tradycja i religia. O sprawach obyczajowych, moralności, stosunkach społecznych będzie mowa w następnym artykule.



Pozdrawiam serdecznie


o. Emil



PS. Wierzenia i mity Shuarów będące mieszaniną różnych wierzeń starodawnych posiadających elementy panteistyczne, platońskie i chrześcijańskie opracowałem na podstawie: "Mitos Shuar" t. I, Union Latina, Quito Ecuador 2009.




















Służyć Chrystusowi to wolność.

Św. Jan Paweł II


WOLONTARIAT MISYJNY

POLUB NAS NA FACEBOOK'U

Najchętniej czytane

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

ZATANKUJ